Klucz dynamometryczny, to narzędzie bardzo przydatne. Dokręcimy nim różne elementy silnika jak np. głowica, ale również dobrze zamontujemy koła.
Większość śrub przykręca się na „oko”. Występują jednak takie połączenia elementów, w których ważna jest zarówno siła dokręcania, jak i kolejność. Nie mając klucza dynamometrycznego nie będziemy wiedzieli kiedy przestać dokręcać, i czy zrobiliśmy to wystarczającą siłą, czyli momentem. Szczególnie w serwisach ogumienia, po lekkim dokręceniu kluczem udarowym pneumatycznym, należy dokręcić śruby kół kluczem dynamometrycznym.
Klucz dynamometryczny – jak go używać
Występują różne rodzaje kluczy - elektroniczne lub mechaniczne. W każdym na początku musimy ustawić moment, którym chcemy dokręcać. W elektronicznym ustawiamy za pomocą przycisków na wyświetlaczu, w mechanicznym obracamy rękojeść zaznaczając odpowiednią podziałkę na trzpieniu. Tak przygotowanym kluczem powoli obracamy, dokręcając połączenie do momenty aż klucz przeskoczy („kliknie”) lub gdy elektroniczny poinformuje nas o osiągniętym momencie. Możemy jeszcze raz dla pewności wycofać klucz i ponownie powtórzyć czynność do „kliknięcia”.
Tego nie wolno robić
Po osiągnięciu odpowiedniego momentu nie powinniśmy dalej dokręcać śruby, co często niestety się zdarza. Może to doprowadzić do zniszczenia mechanizmu zapadkowego lub rozkalibrowania klucza. Klucz służy tylko do dokręcania , nie wolno nim odkręcać kół – jest to precyzyjne narzędzie, które trzeba szanować i nie stosować jak zwykłego pokrętła czy grzechotki. Ważną czynnością po użyciu klucza jest skręcenie go ponownie do wartości zerowej, co zwiększa jego trwałość i precyzję.
Kalibracja klucza
Na naszym rynku jest bardzo duży wybór kluczy w różnych cenach. Te najtańsze nie posiadają świadectwa kalibracji i jeżeli nie możemy ich sprawdzić - pozostaje mieć nadzieję, że są dobrze ustawione. Dobrej jakości klucz najczęściej jest sprzedawany ze świadectwem kalibracji. Jest na nim podana tolerancja oraz wyniki i odchyłki pomiarów przy różnych momentach. Świadectwo to dedykowane jest do każdego klucza osobno, ponieważ zawiera numer seryjny.
Każdy klucz możemy oddać do ponownej kalibracji. Firmy, które się tym zajmują, wymieniają również zużyte elementy. Koszt kalibracji klucza waha się od 60 do 150 zł netto.
Klucz dynamometryczny który wybrać?
Przy zakupie klucza dynamometrycznego warto sprawdzić wyżej wspomniane świadectwo kalibracji oraz dostępność części np. zestaw naprawczy do klucza dynamometrycznego. Często wykruszenie zapadki wartej kilka złotych eliminuje to narzędzie z pracy.
Polecamy
W naszej firmie polecamy klucze firmy Jonnesway, każdy z osobnym świadectwem kalibracji oraz możliwością dokupienia zestawów naprawczych.