
Wyważanie kół wydaje się czynnością stosunkowo prostą, dlatego często podchodzimy do tego zadania zbyt lekceważąco, co może skutkować awarią zawieszenia czy układu kierowniczego. Jeśli chcemy uniknąć poważniejszych problemów i niespodziewanych wydatków, prace związane z wyważaniem należy wykonać umiejętnie.
Kiedy trzeba wyważać koła?
Istnieje wiele sytuacji, w których konieczne jest wyważenie kół w pojeździe. Należy to zrobić zawsze po jakiejkolwiek kolizji czy wypadku, a nawet po uderzeniu w krawężnik czy wpadnięciu w większą dziurę. Niekiedy jest to niezbędne po gwałtownym, ale długotrwałym hamowaniu, dłuższej jeździe po złej nawierzchni lub wertepach czy jeździe po głębokim śniegu albo błocie. Koła należy wyważać każdorazowo po zdjęciu koła, a także przy wymianie opon.
Wyważanie kół. O tym musisz pamiętać
Przede wszystkim wszyscy właściciele pojazdów powinni pamiętać, że wyważanie kół jest niezwykle ważne ze względów bezpieczeństwa. Poza tym w ten sposób można przeciwdziałać wielu innym, poważniejszym usterkom w pojeździe, związanym m.in. z układem kierowniczym. Zaleca się, aby wyważanie wykonywać średnio co 10-15 tys. km (zarówno w przypadku felg stalowych, jak i aluminiowych). Najlepiej zaplanować tę czynność podczas wymiany kół lub opon. W większości serwisów możemy skorzystać z tej usługi w stosunkowo niskiej cenie. Chociaż nie jest to zadanie skomplikowane, to jednak warto oddać je w ręce fachowców, gdyż niezbędne jest użycie odpowiedniego podnośnika i dobrych narzędzi, niebagatelne znaczenie mają też pewne umiejętności. Przed wyważaniem kół należy je solidnie umyć, gdyż podczas jazdy gromadzi się na nich błoto, piach czy pył z klocków hamulcowych.
Istnieje kilka metod wyważania kół, chociaż nadal najlepsze (i najprostsze) są ciężarki do wyważania kół. Do felg stalowych przeznaczone są ciężarki nabijane, z kolei do aluminiowych — naklejane.
Jak poznać, że koła w pojeździe są źle wyważone?
Objawami nieodpowiedniego wyważenia kół najczęściej są:
- drgania kierownicy (jest wyczuwalne przy mniejszych prędkościach, może zanikać przy większych)
- niekiedy drgania całego nadwozia
- nierównomierne zużywanie się opon
- zarzucanie auta do tyłu (jeśli wadliwe są tylne koła)
Jeśli zauważysz tego rodzaju objawy, koniecznie powinieneś odwiedzić serwis. Podobnie w przypadku, gdy koła poddane są dużym obciążeniom lub były demontowane.
Skutki niewyważonych kół to m.in. szybsze i nierównomierne zużywanie się opon, przegubów, amortyzatorów, sworzni układu kierowniczego, łożysk.