Bieżnik to słowo, które momentalnie kojarzy nam się z oponami. I słusznie. Jest to bowiem zewnętrzna część opony, która bezpośrednio styka się z drogą. Co ciekawe jest jedyną częścią w całym aucie, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Wybór odpowiednich opon, z odpowiednim wzorem bieżnika powinien być zawsze dobrze przemyślaną decyzją. Dlaczego?
Rola bieżnika w samochodzie
Bieżnik jest wykonany z grubej warstwy gumy przywulkanizowanej do osnowy opony. Jest zrobiony z mieszanki gumowej, w skład której wchodzi kauczuk naturalny i syntetyczny oraz sadza, krzemionka i elastomery. Jego zadaniem jest ochrona czoła opony przed uszkodzeniem, a także zwiększenie jej przyczepności do nawierzchni drogi. Jeśli zastanawiałeś się kiedyś po co w bieżniku są charakterystyczne rowki, to teraz będziesz już wiedział, że służą one głównie odprowadzaniu wody i tym samym przeciwdziałaniu poślizgom. Rowki bieżnika mają też wpływ na poprawę kierowalności pojazdem oraz skrócenie drogi hamowania. Bieżniki mogą mieć różną rzeźbę, w zależności od warunków, w których dana opona będzie używana.
Rodzaje bieżników
• Asymetryczny – po dwóch stronach opony rzeźba bieżnika jest zróżnicowana. Są stosowane w samochodach sportowych.
• Kierunkowy – wzór bieżnika przypomina jodełkę lub kształt litery V. Polecane do aut osobowych, które mogą rozwijać wysokie prędkości.
• Blokowy – składa się z niezależnych bloków. Stosuje się go w całorocznych oponach do samochodów osobowych.
• Mieszany – to połączenie dwóch wzorów (żebrowego i ciągnącego). Popularne w autobusach i samochodach ciężarowych.
• Ciągnący – rowki są ułożone prostopadle do osi jazdy.
• Żebrowy – układ rowków jest równoległy i umiejscowiony wzdłuż osi jazdy.
Jaka powinna być wysokość bieżnika?
Wysokość bieżnika powinna wynosić między 8 a 10 mm. Minimalna głębokość bieżnika, jaką dopuszcza polskie prawo to 1,6 mm. Jeżeli masz wątpliwość jaką głębokość ma bieżnik w Twoich oponach, najlepiej jest zmierzyć ją miernikiem bieżnika. Warto dbać o to, aby bieżnik miał większą głębokość, ponieważ to właśnie on ma decydujący wpływ na przyczepność samochodu na mokrych nawierzchniach i na bezpieczeństwo pasażerów.