Kiedy zmienić!
Przy obecnym klimacie kierowcom bardzo trudno podjąć decyzję o wymianie opon, a jest to decyzja bardzo ważna bo może decydować o bezpieczeństwie Waszym i Waszych rodzin. Producenci opon przyjęli zasadę, że za graniczną temperaturę przy której powinno się dokonać wymiany jest temperatura powyżej 7st C. Jeżeli przez okres około 2 tygodni temperatura w nocy utrzymuje się powyżej 4 stopni Celsjusza , to warto dokonać zmiany ogumienia na letnie.
Niektórzy z Was zastanawiają się czy może dojechać już mocno zużyte "zimówki" jednak odradzam taką decyzję , ponieważ jak podają specjaliści z firmy Continental droga hamowania latem na oponie zimowej jest nawet o kilkanaście metrów dłuższa!
Różnica w budowie opon letnich i zimowych!
Podstawową różnicą pomiędzy oponą letnią i zimową jest jej mieszanka gumowa z której została wykonana. Tworzywo używane do produkcji opon letnich jest przystosowane do pracy w temperaturze powyżej 7st C i wtedy ma optymalne osiągi. Mieszanka stosowana w oponach zimowych w warunkach letnich zaczyna się przegrzewać co wpływa na utratę ich przyczepności, zwiększa ich zużycie oraz nie zapewnia odpowiedniej przyczepności. Drugą podstawową różnicą jest budowa bieżnika - opona letnia nie ma tylu nacięć "lamel" które mają się wgryzać w śnieg, a jej konstrukcja ma szybko odprowadzić wodę nie błoto śnieżne , a jej miejsce styku z podłożem jest większe.
Opony całoroczne oszczędna alternatywa - ale czy to się opłaca?
Osobiście uważam że jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego:) . Opona całoroczna to pewien kompromis. Nie da się stworzyć opon które będą zachowywać się idealnie zarówno przy -20st C jak i przy +30 st C. Ponadto pamiętajmy, że na oponach zimowych jeździmy praktycznie pół roku dlatego gdy macie dwa komplety opon to wydłużacie ich żywotność dwukrotnie i zapewnia bezpieczeństwo. Ponadto przy sezonowej wymianie zawsze dobry serwis kontroluje ciśnienie, wyważanie oraz stan zawieszenia i hamulców.
Przechowywanie kół i opon
Całe koła z felgami można położyć w zasadzie dowolnie - jedna na drugiej , koło siebie lub powiesić na hakach. Opony jeżeli będą leżeć jedna na drugiej mogą się odkształcić , dlatego należy je przekładać, a najlepiej postawić je pionowo i co jakiś czas przekręcać. Pomieszczenie powinno być suche , wentylowane o temperaturze od -5 do 30st C i powinny być z dala od urządzeń grzewczych ,elektrycznych i smarów.
Na co szczególnie zwrócić uwagę przy sezonowej wymianie opon?
- odpowiednie ciśnienie kół - nieprawidłowe obniża bezpieczeństwo, zwiększa zużycie paliwa oraz skraca trwałość opony
- odpowiedni dobór indeksów prędkości i nośności opon do zaleceń producenta auta
- odpowiednie dokręcenie śrub i nakrętek - profesionalny serwis nie dokręca naszych kół tzw "na oko" tylko kluczem dynamometryczny zalecanym momentem
- dobre wyważenie kół - które nie jest dożywotnie i powinno się to robić zawsze przy sezonowej wymianie
- wymiana zaworu, nie duży koszt wymiany zaworu zaoszczędzi nam nerwów na drodze
- ogólny stan zawieszenia - hamulce, amortyzatory itd.
Życzę bezpiecznej i szerokiej drogi!
Piotr Rudnicki FUH WULCAR